Hoppa till innehållet

Vårt specialpedagogiska arbetssätt

På Snitz gymnasium arbetar vi specialpedagogiskt för att kunna möta elever som är i behov av stöd. Genom individua­lisering och anpassningar strävar vi efter att möta elevens behov av specialpedagogisk hjälp i under­visningen. Detta gör vi för att alla elever ska få rätt förut­sättningar att uppnå både sina personliga och utbildningens mål.

Som resursskola tar vi hänsyn till elevens förutsättningar när vi lägger upp studieplanen. Vi arbetar tillsammans för att eleven ska få ut så mycket som möjligt under sin tid hos oss.

Med hjälp av personalens enga­gemang och kunskap anpassas skolgången så att varje elev kan nå sina egna mål och utvecklas som människa.

Elever och lärare samlade framför en dator

Hemklassrum och undervisningsgrupper

Varje klass på Snitz gymnasium består av ca 15 elever. Klassrummen har en stimulifattig miljö och alla elever har ett eget hemklassrum där de har bestämda platser med tillgång till avskiljande skärm vid behov. Alla klassrum är utrustade med timetimer, tystgående klocka och en visuellt strukturerad whiteboard.

Majoriteten av alla lektioner sker i hemklassrummet med undantag för de kurser som kräver en särskild undervisningssal, som till exempel lektioner i vår fotostudio.

Lärare presenterar information på tavlan

Kom på öppet hus

Passa på att besöka oss när vi har öppet hus! Under öppet hus får du träffa oss som jobbar på skolan, se dig om i våra lokaler och ställa frågor om våra program.

Genvägar

• Ansökan

Viktig information om vad som behövs för att söka till Snitz gymnasium.

Elev med skruvmejsel i handen
  • Elevhälsan

Vi arbetar både hälsofrämjande och förebyggande med elevhälsa.

Lärare som står och pratar med två elever