×
 

Skip to content

Om Snitz Grundskola

Vi är en liten resursskola för högstadiet med ca 100 elever i Stockholm. Vi har samma kunskapskrav som andra grundskolor men med mindre grupper och mer resurser som passar elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer, som till exempel AST och ADHD, och som är i behov av extraordinärt stöd för att kunna tillgodogöra sig utbildningen.

En lärare på Snitz Grundskola hjälper två elever under en lektion. I bakgrunden sitter fler elever.

Så jobbar vi på Snitz

Genom att klasserna är små, våra lärare har rätt kompetens och att vi individualiserar läroplanen skapar vi rätt förutsättningar att kunna ge rätt stöd och handledning till alla våra elever.

  • Små klasser

    För att kunna ge rätt stöd till varje elev är våra klasser små med 10-15 elever i varje klass.

    Två elever i ett klassrum på Snitz Grundskola sitter och pratar med varandra, de har läroböcker på bänken framför sig.
  • Specialutbildade lärare

    Våra lärare har kompetensen för att möta och stötta barn med funktionsvariationer.

    En lärare på Snitz Grundskola skriver på en whiteboard tavla i ett klassrum.
  • Individualiserad läroplan

    Eftersom alla barn är olika anpassar vi läroplanen efter den enskilda individen.

    En lärare och elev på Snitz Grundskola läser tillsammans i en lärobok.

Vår vision och värdegrund

Vision
Vår vision är att alla elever ska trivas, känna sig välkomna och lyckas utifrån sina förutsättningar. Vårt mål är att alla elever ska nå kunskapsmålen, så långt som möjligt, få gymnasiebehörighet, känna sitt självförtroende växa och utveckla sina sociala färdigheter.

Värdegrund
Alla elever har rätt att utvecklas och lära sig i en trygg miljö och bemötas med respekt för sin egen person. Ingen mobbning, kränkande behandling, rasism, främlingsfientlighet eller diskriminering p.g.a. exempelvis kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder skall förekomma på Snitz grundskola. Elever och personal förstår och agerar utifrån en gemensamt förankrad värdegrund på skolan som stämmer väl överens med de demokratiska grunder skolan vilar på.

Titta in i våra lokaler

Vår skola ligger sedan årsskiftet 2024 i nyrenoverade lokaler vid Telefonplan i Hägersten. Våra lokaler och verktyg är väl anpassade efter undervisningen. Vi arbetar bland annat med hemklassrum med fasta platser, tavelmetodik och visuella hjälpmedel.

Uppehållsyta på Snitz Grundskola i Stockholm.

Modersmål

Att utveckla modersmålet ger fördelar för att lära sig svenska samt andra språk och ämnen. Det är betydelsefullt för både språkutvecklingen och ens identitet och personlighet.

Rätt till modersmålsundervisning
Elever har rätt till modersmålsundervisning om någon av deras vårdnadshavare talar ett annat språk än svenska som modersmål, och om det språket används dagligen av eleven. Eleven ska ha grundläggande kunskaper i språket för att erbjudas undervisning. En elev får inte läsa mer än ett modersmål. Undantag finns för elever med romsk bakgrund som kommer från utlandet.

Beslut om undervisning
Det är rektor som beslutar om modersmålsundervisning. Skolan ska erbjuda undervisning om minst fem elever önskar lära sig språket och om det finns en lämplig lärare.

Nationella minoritetsspråk
Elever tillhörande de nationella minoriteterna erbjuds undervisning även om eleven inte har grundläggande kunskaper eller om språket inte används dagligen. Det är inte heller ett krav att minst fem elever som ska läsa språket för att undervisning ska erbjudas. De nationella minoritetsspråken är finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om hur du ansöker till Snitz Grundskola. vår elevhälsa eller hur du kommer i kontakt med oss? Du hittar genvägar till de sidorna nedan.