Estetik och media Estetiska programmet

Med färg, form och perspektiv lär du dig hantera och kommunicera med digitala verktyg.

Elev i vit skjorta pekar på något på datorskärmen

Om Estetik och media

På inriktningen Estetik och media lär du dig om digitala medier och hur man kommunicera med digitala verktyg. Du får möjlighet att utveckla din förmåga att hantera färg, form, linje, perspektiv och volym samtidigt som du tolkar och reflekterar över digitala uttryck.

Profil: Speldesign

Hos oss får du skapa nya världar och karaktärer och se dem växa fram med hjälp av 2- och 3-dimensionella digitala tekniker. Du får testa på att omvandla en idé till färdig produkt vilket fördjupar dina kunskaper inom digitala verktyg och skapande.

Faktaruta

  • Sökkod: ESESM
  • Program: Estetiska programmet
  • Inriktning: Estetik och media

Framtida yrken

  • Speldesigner
  • Spelgrafiker
  • Spelutvecklare
  • UX-designer
  • Animatör
  • Medieproducent

Om Estetiska programmet

På Estetiska programmet läser du samhällsvetenskap ihop med estetiska och humanistiska ämnen. Du blir behörig att studera vidare på högskolan samtidigt som du får möjlighet att utveckla dina intressen och det du brinner för.

I mediesalen, fotostudion och i våra ateljéer får du arbeta med olika material och deras egenskaper. Beroende på vad du väljer att fördjupa dig i kan du exempelvis få lära dig att fota, skulptera, måla eller arbeta med 3D-grafik.

Elev i vit skjorta ställer upp stativ för belysning

År för år

Detta händer under din tid på Speldesign.

  1. Siffran 1.

    Första året

    Du får grundläggande kunskaper i digitala program och formgivning. Vi jobbar både digitalt och analogt.

  2. Siffran 2.

    Andra året

    Nu arbetar vi med kreativa plattformar för att utveckla dina färdigheter i digitalt skapande och kreativa arbetsprocesser.

  3. Siffran 3.

    Tredje året

    Sista året riktar vi in oss på speldesign och fördjupar dina kunskaper inom digitala verktyg och skapande.

Anpassningar på programmet

Varje dag finns ett schema på tavlan över dagens lektioner. Vi strukturerar även upp lektionerna med vårt startupplägg:

  • Vad gjorde vi sist?
  • Vad arbetar vi med idag?
  • Vad har vi lärt oss idag?

För alla elever som har med sig en problematisk skolfrånvaro så skapar vi tillsammans med elev och vårdnadshavare en inskolningsplan för en mer hållbar närvaro.

Elev och lärare skrattar framför en dator

Poängplan

  • Totala poäng 2500p
    • Engelska Nivå 1 100
    • Engelska Nivå 2 100
    • Historia Nivå 1b 100
    • Historia Nivå 2b 100
    • Idrott och hälsa Nivå 1 100
    • Matematik Nivå 1b 100
    • Naturkunskap Nivå 1b 100
    • Religionskunskap Nivå 1 50
    • Samhällskunskap Nivå 1b 100
    • Svenska/SVA Nivå 1 100
    • Svenska/SVA Nivå 2 100
    • Svenska/SVA Nivå 3 100
    • Estetisk kommunikation Nivå 1 100
    • Konstarterna och samhället Nivå 1 50
    • Digitalt skapande Nivå 1 100
    • Medieproduktion Nivå 1 100
    • Medieproduktion Nivå 2 100
    • Medieteori Nivå 1 100
    • Design Nivå 1 100
    • Bild Nivå 1b 100
    • Digitalt skapande Nivå 2 100
    • Animation Nivå 1 100
    • Animation Nivå 2 100
    • Gymnasiearbete 100
    • Individuellt val 200

Vill du veta mer?

Under öppet hus får du träffa elever och lärare som berättar om programmen och svarar på alla frågor du kan tänkas ha. Du kan också läsa mer om oss här på hemsidan.